In acest material va voi prezenta pasii ce ii recomandam a fi urmati pentru o preluare de societate.
a. crearea si personalizarea bazei de date cu numele societatii;
b. personalizarea planului de conturi;
c. definirea plajelor de numerotare a documentelor;
d. preluarea articolelor;
e. preluarea partenerilor;
f. preluarea soldurilor;
g. preluarea stocurilor de marfuri;
h. preluarea mijloacelor fixe;
i. preluarea facturilor neincasate;
j. preluarea facturilor neplatite;
k. preluarea retetelor de productie;
l. preluarea registrului de salariati;
Pe langa subiectele prezentate mai jos, trebuie sa aveti in vedere crearea de utilizatori si administrarea drepturilor acestora. Pentru acest lucru puteti consulta materialul Administrarea utilizatorilor
a) Crearea si personalizarea bazei de date cu numele societatii
In acest pas se creaza efectiv baza de date care va contine toate documentele si operatiunile legate de societate. Pentru aceasta, din meniul principal se alege modulul Societati (Nomenclatoarea > Administrare > Societati).
Adaugarea de conturi bancare pe facturi.
Pentru adaugarea de conturi bancare pe facturi (pana la 4) trebuie sa intrati in Nomenclatoare > Administrare > Conturi banci.
Definirea gestiunilor
Definirea gestiunilor se poate realiza direct din antetul documentelor (facturi, avize, etc.) din casuta de selectare gestiune prin apasarea butonului Adauga sau prin accesarea modului din Nomenclatoare > Functionale > Gestiuni.
Definirea cotelor de TVA
Societatile se pregenereaza cu cotele clasice de TVA utilizate in anul curent. In cazul in care doriti sa stergeti sau sa adaugati cote de TVA pe care sa le folositi la servicii si articole puteti sa o faceti in modulul Nomenclatoare > Administrare > Cote de TVA. Tot aici se ataseaza si corespondenta cotelor in program cu cele din perifericele fiscale.
Alte setari recomandate
In functie de specificul activitatii dumneavoastra si de modul in care doriti sa lucrati, va enumeram mai jos unele setari care v-ar putea fi folositoare:
In Instrumente > Setari generale (cu toate modulele inchise).
- Nr. de zecimale pentru preturi unitare;
- Modalitate filtrare in nomenclatoare: recomandam setarea Contine;
- Se permit iesiri din gestiune fara existenta stocului. Are efect pentru toate gestiunile indiferent de setarea din gestiune. Se recomanda sa nu fie bifata aceasta setare pentru a nu se putea genera stocuri negative.
- Confirmare actiune de validare a documentului: recomandat debifat.
Aplicatie - Intervalul de timp pt. interogarea serverului SQL(s): recomandam setarea "0".
- Preia automat cursul valutar de pe www.123cursbnr.ro
- Pastreaza arhiva electronica pe disc: recomandat bifat.
Mai multe detalii legate de optiunile regasite in Setari generale le puteti consulta in materialul acesta
In sectiunea Optiuni din module
- La facturi clienti: implicit data curenta la adaugare, formularele implicite.
- La casa in lei: implicit data curenta la adaugare, tiparire in format grafic (bifat), formularele implicite.
b) Personalizarea planului de conturi
In cazul in care doriti sa personalizati planul de conturi cu care veti lucra prin adaugarea de conturi aditionale se va proceda in felul urmator.
a) Se intra in modulul Balanta de verificare (Contabilitate > Contabilitate financiara).
b) Se da click pe adauga pentru adaugarea noului cont. Se scrie simbolul contului, numele, se alege functia si, pentru conturile care se vor folosi in documente (casa, banca, etc.) se alege la selectorul "Tip" ce fel de cont este.
In cazul conturilor in valuta recomandam sa urmati pasii din materialul Conturi in devize c) Se salveaza noul cont apasand pe Salvez in stanga sus.
c) Definirea plajelor de numerotare a documentelor
Carnetele in Nexus reprezinta plaje de numere care se vor aloca automat la documente: facturi, avize, chitante, etc. Acestea se definesc in Nomenclatoare > Administrare > Carnete si, cu mici exceptii, se pot crea si utiliza carnete pentru toate documentele care se genereaza din Nexus.
b) se completeaza denumirea carnetului la alegere (ex: Facturi marfa magazin);
c) se alege tipul de document - in acest caz Factura client;
d) se completeaza numarul initial adica cel de la care se incepe nomerotarea;
e) se completeaza numarul final (ex: 9999999999);
f) se completeaza numarul curent (folositor in cazul in care desi carnetul incepe de la 1 dorim ca, in Nexus, sa continuam de la alt numar);
g) se activeaza "Verificare ordine cronologica a numerelor" - optiunea este folositoare in cazul facturilor si impiedica utilizatorul de la salvarea de documente fara respectarea ordinii cronologice firesti;
h) se salveaza carnetul apasand pe Salvez.
Optional se mai poate opta pentru completarea manuala a numarului de document caz in care programul nu va mai aloca automat urmatorul numar, generarea numarului la salvarea documentului in loc de functionalitatea implicita de generare numar la validare si tot de aici se poate face un carnet inactiv. Dupa definirea carnetelor utilizarea acestora este foarte facila: se alege in campul serie carnetul definit anterior si, la validarea documentului, se va genera automat urmatorul numar disponibil.
d) preluarea articolelor
Pentru importul de articole puteti urma pasii din materialul Import articole
e) preluarea partenerilor
Pentru importul de parteneri puteti urma pasii din materialul Import parteneri
f) preluarea soldurilor (si a rulajelor daca este cazul) anterioare din balanta de verificare
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in articolul acesta.
g) introducerea stocului de marfa
- Introducerea stocului de marfa in modulul "Stocuri" se realizeaza conform acestui tutorial.
- Introducerea stocului de marfa in modulul "Deschidere conturi BV" se realizeaza conform tutorialului de mai jos.
Preluare solduri aferente stocului de marfa cu amanuntul in "Balanta de verificare"
In modulul "Contabilitate" -> "Deschidere conturi B.V." se vor adauga soldurile totale pe marfa cu ridicata si marfa cu amanuntul, inclusiv soldurile pe contul 378.
Pentru evidenta valorica a stocurilor punctul 1 de mai sus este inlocuit de materialul Preluarea soldurilor aferente evidentei valorice a stocurilor.
h) introducerea stocului de mijloace fixe
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in articolul acesta.
i) preluarea facturilor neincasate
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in materialul Preluare facturi restante clienti
j) preluarea facturilor neplatite
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in materialul Preluare facturi restante furnizori
k) preluarea retetelor de productie
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in materialul Preluare retete productie
l) preluarea registrului de salariati
Pasii pentru realizarea acestei operatiuni sunt detaliati in materialul Import contracte de munca (DB Revisal)
Pentru informatii suplimentare va rugam sa nu ezitati sa ne contactati la adresa de email nexus@atacpc.ro